Så hanterar vi personuppgifter

Otovo tar personlig integritet på allvar och gör det vi kan för att informera om hur vi använder personuppgifter. Här kan du läsa mer om hur vi samlar in information och behandlar personlig information uppdelat på våra olika produkter.

Senast uppdaterat 30 maj 2018

Otovo solel

Därför behandlar vi dina personuppgifter

Vi behandlar information om dig antingen genom att du samtycker till att vi skickar vår kalkyl till dig via e-post[1], eller för att kunna leverera den avtalade tjänsten eftersom du har ingått ett köpeavtal om en solcellsanläggning från Otovo.

[1]: Samtycket är en av följande:

  1. Få beräkningen via e-post

  2. Få beräkningen på e-mejl och skicka anpassad information om bidrag, produktnytt och erbjudanden

Vilka personuppgifter behandlar vi?

När du gör en kalkyl av ditt tak samlar vi in information om din bostadsadress och e-postadress om du har samtyckt till det. Syftet är att räkna ut vad det kostar att installera solceller på ditt tak samt för att administrera kunduppgifter och genomföra leveransen. I de allra flesta fall använder vi bara e-postadressen för att kommunicera med dig genom personlig uppföljning och nyhetsbrev. Om du inte vill ha nyhetsbrevet, kan du avanmäla dig på .

Vi hämtar och lagrar offentlig bygginformation, till exempel ritning, lutning, ytmått och takhöjd, för att göra en kalkyl av potentialen för solceller på taket. Vi analyserar informationen för att kunna göra bättre kalkyler i framtiden.

Om du vill gå vidare efter att ha fått en kalkyl ber vi dig om namn och telefonnummer, så att vi kan ge dig ett formellt erbjudande. Informationen är nödvändig för att vi ska kunna kontakta dig. Om vi inte får den informationen, kan Otovo inte skriva kontrakt med dig.

Om du accepterar erbjudandet skickar vi namn, telefonnummer och kontraktet till vår bank-idpartner Idfy.io.

Om du valde sollån som finansieringsform, ber vi dig att fylla i uppgifter som är nödvändiga för att ansöka om lån hos vår bankpartner, idag Santander Bank. I uppgifterna ingår personnummer, inkomst och lån för ditt hushåll. Personnumret lagras krypterat. Alla personuppgifter tas bort när lånet betalas ut eller om du avbryter processen. Vi behåller bara information om att du har ansökt om lån och resultatet av ansökan.

Om du har valt att byta elleverantör till en av våra samarbetspartner i samband med att du beställer en solcellsanläggning, skickar vi kontaktinformation till den elleverantör du valt så att de kan ta kontakt med dig.

Efter att Otovo har planerat installationen i detalj, överlämnar vi dina kontaktuppgifter, din adress och information om projektet till vår installatör. I samband med att vi anmäler solcellsanläggningen till nätägaren, överlämnar vi samtidigt dina kontaktuppgifter och information om solcellsanläggningen. När installationen är klar och solcellsanläggningen är ansluten till elnätet, kan produktionsdata från växelriktaren komma att delas med växelriktarens tillverkare för analys och eventuell felsökning. Den informationen säger ingenting om bostadens elförbrukning i övrigt, bara om solen skiner på din anläggning. Otovo samlar också in produktionsdata från din solcellsanläggning. Vi använder informationen för analys och eventuell felsökning. Informationen ligger till grund för statistiken på Min sida. Otovo kan använda produktionsdata och adresser för att förbättra vår beräkningsmodell, både internt och i samarbete med andra aktörer i solcellsbranschen, och dela dem offentligt. När vi delar informationen offentligt anonymiserar vi den så långt det är möjligt, men platsen är ett viktigt element i analysen av produktionsdata.

Vi lagrar dina personuppgifter enligt gällande regler så länge du har ett giltigt köpeavtal med oss eller så länge du har samtyckt till detta. Om du inte har samtyckt, kommer vi att ta bort dina personuppgifter 20 år efter att solcellsanläggningen installerades.

Chatt och e-post

När du kommunicerar med oss via e-post till sol@otovo.se eller chattfunktionen på www.otovo.se lagras kommunikationen så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt i framtiden. För tillfället använder vi Smooch för chatt. Både chatt-meddelanden och e-brev lagras i Zendesk.

Idag använder vi MailChimp för att skicka ut vårt nyhetsbrev. I samband med detta lagrar vi din e-postadress tillsammans med information om vilken produkt du visade intresse för och vilken region du bor i. Om du avanmäler dig från nyhetsbrevet kommer vi behålla din e-postadress i vårt system, för att undvika att skicka ut nyhetsbrevet på nytt. Övrig information tar vi bort.

Cookies och trafikkanalys

Otovo använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse på otovo.se. Vi lagrar till exempel dina inloggningsuppgifter, för att du ska slippa att logga in varje gång du besöker webbplatsen. Cookies lagras i din webbläsare och du kan när som helst ta bort dem. Läs mer om hur du tar bort cookies (engelska).

Otovo tjänar inte pengar på reklam på webbplatsen. Vi säljer inte heller information om våra kunder till tredje part, som marknadsföringsföretag och sökmotorer. Idag använder vi Google Analytics, Facebook Pixel och Hotjar för att analysera trafik på otovo.se. Det innebär att vi behandlar (inte lagrar) generell icke-identifierbar information om

  • vilka sidor våra kunder besöker *enstaka händelser eller event på webbplatsen, till exempel vilka frågor bland Vanliga frågor och svar som flest klickar på, så att vi kan lära oss vad våra kunder vill veta om solceller.

  • adressen till den webbsida som förde dig till Otovo, oftast Facebook om du klickade på reklam eller Google om du sökte efter oss.

  • platsen där du bor (staden, inte gatuadressen)

  • vilken enhet du använder

  • Anonym IP-adress. Läs mer på

Adress, namn, e-post och datainformation som id eller referenser till våra interna system överförs inte till de här externa tjänsterna.

Vi samlar in personuppgifterna för att lära oss hur våra egna system används och för att rikta marknadsföringen. Syftet med riktad marknadsföring är att nå ut till dem som antingen är intresserade av solel eller bor i särskilt gynnsamma områden. Vi lagrar inte informationen själva, så om du vill begränsa marknadsföringen till dig får du läsa mer om hur du gör här:

Felrapporter

För att kunna förbättra vår programvara, loggar vi undantag och fel på otovo.se och i appen. En extern tjänst samlar sedan upp felhändelserna och information om det tillstånd systemen var i när felen inträffade. Idag anlitar vi Sentry. De lagrar informationen i 90 dagar.

Datalagring och baksystemer

Webbplatsen otovo.se använder flera bakomliggande Otovo-tjänster. Tjänsterna körs uteslutande i molnet, och använder därför flera tredjepartssystem. Tjänster, databaser och datalagring levereras av Amazon och Heroku, som är tjänsteleverantörer på toppen av Amazon-plattformen. Vi anlitar datacenter i Europa om det är möjligt, framför allt i Irland och Tyskland.

Automatisk e-post

Vi anlitar Mailgun för att skicka automatisk e-post. Det kan till exempel vara information om ändringar av installationen. Tjänsten lagrar metadata för spårbarhet och felkorrigering. Metadatan tas bort efter 14 dagar.

Sms

Sms-kommunikation skötsidag av Twilio. Tjänsten lagrar metadata och innehållet i meddelandena.

För intern kommunikation anlitar vi Slack. Våra bakomliggande system skickar uppdateringar till tjänsten vid händelser relaterade till Otovos kunder. Uppdateringarna kan innehålla bland annat namn, adress och kontaktinformation.

För e-post och fillagring anlitar vi Google G Suite. Läs om hur vi hanterar tillgången till tjänsterna under Rutiner för lösenord längre ner.

Tillgång till känslig information

När våra system hanterar känslig information är den bara tillgänglig för Otovos utvecklare och andra insatta som har ett sakligt behov av få tillgång till den. Krypteringsnycklar, som bland annat används för att lagra känslig information, är bara tillgängliga för Otovos utvecklare. Alla maskiner som används för utveckling och kan ha kopior av data från produktionssystemen har krypterade filsystem.

All datakommunikatin med externa parter är krypterad.

Rutiner för lösenord

Alla anställda i Otovo är skyldiga att utnyttja tvåfaktorsautentisering vid inloggning i Otovos system samt lösenordsskyddade telefoner och maskiner. Alla externa samarbetspartner (installatörer och andra) som har tillgång till Otovos system, har personliga konton med tillgång bara till relevanta delar av systemet.

Dina rättigheter

Du kan när som helst be oss om insyn, kopior, korrigering, begränsningar eller radering av de personuppgifter som vi lagrar om dig. Skicka i så fall en skriftlig begäran till Otovos postadress eller ett mejl till sol@otovo.se. Otovo har ett egen personuppgiftsombud som du kan kontakta genom att mejla till privacy@otovo.com.

Ändringar i policyn för personuppgifter

Vi kommer att uppdatera policyn för personuppgifter vartefter vårt tjänsteutbud förändras. På toppen av sidan ser du datumet när vi uppdaterade innehållet senast. När vi gör större ändringar som påverkar registrerade kunder kommer du att få besked om detta via mejl.